Fietstocht naar Praag: naar Dessau

7 augustus 2019 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Tijdens het ontbijt nog even met een vriendelijke Duitsers gesproken. Zij vonden 120 km gemiddeld per dag een hele prestatie die ze niet na deden ( ook niet op hun elektrische fiets).          Ik merk daar in tegen dat het fietsen steeds makkelijker gaat: spierpijn en zadelpijn wordt minder ( of ik raak er gewend aan). Vandaag is een dag met veel asfalt en weinig hoogtemeters, dus het schiet flink op. Het landschap is echter wel erg saai: veel landbouwgronden met mais, granen en suikerbieten. Je merkt aan alles dat dit deel van Duitsland nog behoorlijk achterloopt (ondanks dat ‘De Wende’ al 30 jaar geleden is): soms hele slechte wegen, dorpjes en stadjes zo triest dat je er nog niet begraven wilt worden. De mensen zijn ook minder vriendelijk, ik zie veel tatoeages en er wordt veel gerookt. Na ruim 100 km kom ik aan in Dessau waar ik overnacht. Na heerlijk Indisch te hebben gegeten kom ik nog langs het Bauhaus: een museum van moderne architectuur, bouwkunst etc ( zoals bv Rietveld). Ik besluit om morgen hier een bezoek aan te gaan brengen.

1. Roel van Dijk:
    7 augustus 2019
    Ha Jan, je bent goed bezig! Je hebt de Harz nu achter je en bent bijna bij de Elbe. Langs die rivier wordt alles veel gemakkelijker. Probeer vooral Dresden even te bekijken: veel lelijke nieuwbouw zoals in Arnhem, maar ook heel wat prachtige oude gebouwen.
  2. Jan:
    8 augustus 2019
    Hi Roel, ik heb inderdaad een rustdag gepland in Dresden om deze stad te bekijken. Elke dag is weer een avontuur hoewel ik ook merk in een bepaald ritme te komen.
    Groet Jan
  3. Marieke Jacobs:
    8 augustus 2019
    Prachtig! Als het saai wordt, dan heb ik podcast tips voor je die je gewoon via Spotify kan downloaden:
    - Love slow ride fast
    - Echt gebeurd