Fietstocht naar Praag: de laatste etappes

13 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Vandaag dus de laatste etappe naar Praag. Het weer is flink opgeknapt dus ik heb er weer zin in. Ik krijg echter al vrij snel te maken met een zeer slecht begaanbaar deel: veel kleien en door de regen van gisteren ook veel modder. Ik moet goed uitkijken dat ik niet val. Na zo’n 4 km kom ik op de verharde weg die parallel aan het slechte stuk loopt; ik had me dus dit alles eenvoudig kunnen besparen. De fietsroute loopt grotendeels vlak langs de Elbe, maar het landschap is minder spectaculair dan gisteren. Wel leuk dat ik met een zeer primitief pondje een oversteek moet maken door een zijtak van de Elbe. De Elbe gaat overigens niet door Praag, maar deze zijtak wel. In Praag aangekomen moet ik dwars door de stad naar mijn hotel: dit is een pittig stuk omdat het de hele tijd omhoog gaat en er druk verkeer langs mij raast. Ik ben blij zodra ik ben aangekomen; het hotel is/was onderdeel van een klooster en is heerlijk rustig. Ik moet ook nog even kwijt dat ik de Tsjechen erg onvriendelijk vind: ze zeggen je amper goedendag en informatie is veelal alleen in het Tsjechisch beschikbaar. Een keer krijg ik zowat het wisselgeld naar me toe gesmeten, terwijl ik toch duidelijk als een niet-Duitser voordoe. Vriendelijkheid zit blijkbaar niet in de genen, want de Tsjechen zeggen onderling ook nauwelijks gedag.

1. Roel van Dijk:
    13 augustus 2019
    Gefeliciteerd Jan met een succesvolle reis! Merkwaardig van die Tsjechen, ik vond ze in ieder geval vriendelijker dan de Oost-Duitsers. Veel plezier in Praag en goede terugreis!
  2. Jan:
    15 augustus 2019
    Roel, dank voor jouw tips en adviezen. Heeft zeker bijgedragen tot deze succesvolle reis. En ja, Oost-Duitsers zijn nou ook niet bepaald vriendelijk, maar misschien heb ik een paar verkeerde Tsjechen ontmoet. Zit nu in de Flixbus onderweg naar Arnhem. Groet Jan
  3. Willemien Jacobs:
    14 augustus 2019
    Goed gedaan papa! Ik ben erg trots op je!
  4. Jan:
    💪👍😘
  5. Carolien:
    14 augustus 2019
    Superleuk dat je elke dag een logboek hebt bijgehouden. Hierdoor heb ik met je kunnen meereizen ☺️. Welkom thuis morgen, ik verheug me erop 😊
  6. Jan:
    15 augustus 2019
    Ik verheug me er ook op je weer te zien 😘