Fietstocht naar Praag: naar Litomerice

12 augustus 2019 - Litomerice, Tsjechië

In Dresden heb ik in een backpackers hotel geslagen, dus ik zelf mijn ontbijt regelen. En wat ben ik dan blij dat er een Lidl in de buurt is: voor een paar Euro heb je dan een prima ontbijt. Overigens zie je hier ook Lidl’s op stations; deze zijn ook op zondag open en het is er dan hartstikke druk. Als ik op de fiets stap regent het een klein beetje, maar na 2 km is het al droog. De route langs de Elbe gaat door de Saksische Schweitz, een mooi gebied met uitgesleten rotsformaties. Ik verwacht eigenlijk wel enige controle op de grens naar Tsjechië,  maar er staat op de grens alleen maar een bord en je kunt gewoon doorfietsen. In Decin heb ik een langere pauze gepland; als ok daar ben begint het te regenen. Het is de eerste regen van betekenis op mijn reis, dus ik mag niet klagen. De fietsroute loopt pal naast de Elbe, maar wordt langzaamaan weer iets minder mooi. Gelukkig neemt de neerslag ook weer af, dat compenseert weer wat. Doordat er een aantal stuwen in de Elbe geplaatst zijn wordt de in gedeelte veel water vastgehouden en daarmee wordt de Elbe een stuk breder. De fietspaden worden overigens weer slechter, Tsjechië heeft infrastructureel ook nog wat in te halen. Na 125 km kom ik aan op mijn overnachtingsplaats Litomerice. Het hotel ligt 2 km uit het stadje langs een doorgaande weg; de kamers zijn echter ruim en zien er netjes uit dus hier moet ik wel goed kunnen uitrusten