Fietstocht naar Praag: in Dresden

11 augustus 2019 - Dresden, Duitsland

Vandaag een rustdag in Desden. Toch ga ik met de fiets er op uit om Dresden te verkennen. Ik bezoek de Altstad, een mooi groot park en fiets een flink stuk langs de Elbe. Desden is een merkwaardige mengeling van Oost en West. Sommige wijken zijn prachtig en van voor de oorlog; je kunt zien dat Desden een rijk verleden heeft. Maar andere wijken zijn weer verschrikkelijk: rijen flats van 3 tot 5 verdiepingen, allemaal even saai: typisch de DDR cultuur. Dresden is overigens op het eind van de oorlog vreselijk gebombardeerd door de geallieerden: 90% van de Altstad was een puinveld en er zijn 25.000 tot 35.000 doden gevallen. De Frauenkirche lag dus ook in puin; de Russen wilde dit zo laten als teken van ‘ dit komt nu van oorlog’. Na de hereniging waren er juist zeer veel burger initiatieven om deze kerk weer op te knappen, wat volgens ook mede door particulier geld is gebeurd.

Wat me in de stad ook opvalt is dat er vrij veel mensen met een fles bier in de hand rondlopen. Dus niet op een terrasje of in de kroeg: nee, gewoon de fles bier in de hand. Dresden staat ook bekend om zeer rechts extremistische inslag en inderdaad: soms zie je figuren die je eigelijk liever niet ziet. Toch voel ik me nooit bedreigd oid en blijf Dresden een erg leuke stad vinden. Zeker om nog een keer terug te keren.

1. El:
    11 augustus 2019
    En straks nog meer moois te verwachten. In NP Sachsische Schweiz, zeker een overnachtingstop waard. Kan je ook wat hoogte meters maken al fietsend of wandelend. Viel spass..
  2. Carolien:
    12 augustus 2019