Fietstocht naar Praag: naar Dresden

10 augustus 2019 - Dresden, Duitsland

Vandaag een relatief korte tocht naar Dresden. De route gaat voornamelijk vlak langs de Elbe, dus daar wordt ik wel blij van. Op dit deel van de route is het ook aanmerkelijk drukker dan de routes van de voorgaande dagen. Vlak voor Dresden bezoek ik nog een mooi kasteel (Moritz); de 20 km extra fietsen is dit wel waard. In een voorstad van Desden is er een Karl May museum: de beroemde schrijver van de Winnetou en Old Shatterhand verhalen heeft hier gewoond en al zijn boeken geschreven. Naar is museum is er een gedenksteen voor hem, is zijn graf te bezoeken, is er een klein ‘ pretpark’ waar het wilde westen is nagebootst. Ik zie ook volwassen mannen in een ‘Old Shatterhand’ uitrusting rondlopen. Merkwaardig, maar het meest merkwaardig vond ik toch een paar dagen geleden een vingerhoet-museum:  je kunt het niet verzinnen maar het bestaat echt.

In Dresden aangekomen krijg ik direct het gevoel: deze stad bevalt me wel. Natuurlijk heb je hier hele mooie gebouwen in het centrum, maar daarnaast is het een stad die leeft, waar verschillende pluimages rondlopen en waar een leuke sfeer hangt. Gelukkig heb ik morgen de hele dag de tijd voor Dresden.

1. Carolien:
    Veel plezier tijdens het bekijken en “winkelen” in Dresden 😘
  2. Jan:
    11 augustus 2019
    Winkels zijn dicht, dus dat is helemaal goed gekomen 😎
  3. Heleen:
    11 augustus 2019
    Hoi Jan wat is het toch leuk om elke ochtend op te staan met een nieuw verhaal van jou ! Bij ons in de buurt heb je het klompenmuseum en mijn oud pedagogiek docent van de PABO had een strijkijzer museum.... dus zo gek is dat vingerhoed museum nog niet 😉. Veel plezier in Dresden
  4. Jan:
    Hoi Heleen,
    Na het vingerhoedmuseum kijk ik natuurlijk nergens meer van op. Qua kursus aanbod ben ik ook al wat gewend aangezien ik een kursus ‘ bloempotten beschilderen’ heb gezien. Gekker kan bijna niet; wellicht een kursus ‘ bloempotkapsel knippen’? Bestaat vast nog niet en blijkt een gat in de markt te zijn 🤪.
    Fijn dat jullie de verhalen leuk vinden. Groet, Jan.