Fietstocht naar Praag: laatste dag in Praag

14 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Na het ontbijt ga ik op de fiets Praag verkennen. Ik zit zo’n 5 km van het centrum en op de weg daar naar toe passeer ik het grootste stadion in de wereld: Strahov. Het is een enorme bak vervallen beton, de tribunes staan vol met onkruid (wat niet applaudiseert) en in het middenterrein liggen 6 voetbalvelden. Deze velden zien er goed uit en worden als trainingscomplex van Sparta Praag gebruikt. Het stadion dateert uit het USSR tijdperk; hier werden ook vaak grootschalige, communistische bijeenkomsten gehouden.  Ondanks de vervallen staat is het toch leuk en indrukwekkend om te zien.

Hoe dichter ik bij de stad kom hoe drukker het wordt met toeristen. Praag is echt een heel mooie stad, maar er zijn wel ontzettend veel toeristen. Ik blijf dus maar niet te lang in het centrum hangen maar ga de directe omgeving verkennen. Via de Joodse wijk (ook erg druk) en de Moldau (zo heet dus deze zijrivier van de Elbe) kom ik in een mooi park met een geweldig uitzicht over Praag. Voor de zekerheid zoek ik ook nog even de plek op waar morgen de bus vertrekt. Op de weg terug naar het hotel begint het ineens stevig te regenen: ik moet wel schuilen anders wordt ik kletsnat. En wederom realiseer ik mij dat ik erg veel geluk heb gehad met het weer. Bij het hotel aangekomen blijkt dat ik in totaal 1500 km heb afgelegd de afgelopen 14 dagen. En het is me erg goed bevallen en alles is voorspoedig verlopen. Ik heb het gevoel dat ik fysiek nog wel weken lang elke dag 120 km kan rijden, maar ik ben ook blij dat ik morgen weer naar huis ga.

Dit is het laatste dag verslag van mijn reis. Morgen met de Flixbus terug: wordt een lange zit waar waarschijnlijk niets bijzonders over te vertellen valt.